Home » Cultură » Satyajit Ray, unul dintre cei mai mari cineaști universali

Satyajit Ray, unul dintre cei mai mari cineaști universali

Satyajit Ray, unul dintre cei mai mari cineaști universali
Sursa foto: Profimedia
Publicat: 17.07.2024

Satyajit Ray (1921-1992) a fost un regizor, scenarist, compozitor, grafician și autor indian. Este considerat unul dintre cei mai mari cineaști din istoria cinematografiei, un maestru incontestabil al acestei forme de artă. Ray este cunoscut în special pentru activitatea sa în cinematografia bengaleză și i se atribuie meritul de a fi introdus cinematografia indiană pe scena internațională.

Filmele lui Ray erau cunoscute atât pentru stilul unic și modul în care aduceau în prim plan problemele sociale și culturale din India, cât și pentru tehnicile distinctive de filmare, plăcute din punct de vedere estetic și captivante. Una dintre trăsăturile definitorii ale stilului de filmare al lui Ray a fost utilizarea luminii naturale, această alegere a sa ajutându-l să creeze o atmosferă autentică, intimă și mai realistă, ceea ce a făcut ca unele dintre filmele sale să fie percepute mai mult ca niște documentare decât drame realizate după niște scenarii.

Cea mai faimoasă creație a lui Ray este Trilogia Apu, care constă în trei filme: „Pather Panchali” (1955), „Aparajito” (1956) și „The World of Apu” (1959), această producție ce prezintă viața unui orfan care aspiră să devină scriitor fiind considerată o capodoperă a cinematografiei universale.

Filmele se bazează pe două romane bengaleze scrise de Bibhutibhushan Bandopadhyay: Pather Panchali (1929) și Aparajito (1932) și au câștigat numeroase distincții, inclusiv trei premii naționale de film și șapte premii la festivalurile de film de la Cannes, Berlin și Veneția. Filmele au fost produse cu un buget foarte mic, folosindu-se o distribuție și o echipă de amatori, mărturie în acest sens stând informațiile despre cum regizorul Satyajit Ray a interacționat cu actorii. Într-una dintre scene, de exemplu, confrom IMDb.com, când Sharmila Tagore, soția lui Apu (interpretată de Soumitra Tagore, de doar 14 ani), este adusă de Apu în apartamentul său dezordonat din oraș, regizorul nu i-a dat tinerei actrițe nicio indicație (în mod deliberat), în afară de aceea că trebuie să intre în cameră și să se uite în jur. Nevăzând decorul încăperii înainte de a filma scena, atunci când a deschis ușa și a pășit în cameră, reacția ei a fost cea reală, autentică și spontană.

De-a lungul carierei, Satyajit Ray a regizat un total de 36 de pelicule, inclusiv opere apreciate precum „Charulata” (1964), „Devi” (1960) și „The Music Room” (1958),  filmele sale explorând adesea teme de umanism, realism social și complexitatea societății indiene, într-un stil marcat de atenția la detalii, de interpretările nuanțate și de o înțelegere profundă a condiției umane.

În 1967, Satyajit Ray a scris un scenariu pentru un film intitulat „The Alien”, fiind în discuții cu Columbia Pictures pentru a-l produce. Rolurile principale le-ar fi revenit actorilor Peter Sellers și Marlon Brando, însă Ray a fost surprins să constate că scenariul pe care îl scrisese în colaborare fusese deja protejat prin drepturi de autor. Brando a renunțat la proiect și, deși s-a încercat înlocuirea lui cu James Coburn, regizorul indian a renunțat la rândul lui la colaborare și la idee, dezamăgit de mașinațiunile de la Hollywood. Mai târziu, când a fost lansat faimosul  E.T. the Extra-Terrestrial (1982), mulți aveau să constate în film asemănări izbitoare cu scenariul anterior al lui Ray scris pentru filmul la care renunțase în cele din urmă, însuși Ray spunând că producția lui Steven Spielberg „nu ar fi fost posibilă fără ca scenariul meu cu Extraterestrul să fi fost disponibil în toată America, în copii mimeografiate”. Spielberg a negat totul, replicând „eram un puști de liceu când acest scenariu a circulat la Hollywood”.

Opera lui Satyajit Ray a fost extrem de apreciată de cineastul japonez Akira Kurosawa care a spus „Să nu fi văzut filmele lui Ray e ca și cum ai trăit în această lume fără să fi văzut vreodată soarele și luna”.

Satyajit Ray a fost votat al douăzeci și cincilea cel mai mare regizor al tuturor timpurilor de către Entertainment.

Weekly, în 1992 a primit un premiu special pentru întreaga carieră, decernat în cadrul Academy Awards, fiind al doilea indian care a câștigat un premiu Oscar, după Bhanu Athaiya în 1983, în același an fiind premiat și cu Bharat Ratna, cea mai înaltă distincție civilă din India.

În 1989, când a primit Legiunea de Onoare, cea mai prestigioasă distincție din Franța acordată pentru realizări remarcabile de-a lungul vieții în domeniul de activitate, în loc să îl invite în Franța pentru ceremonie, președintele francez de atunci, François Mitterrand, s-a dus personal acasă la Ray pentru a-i înmâna premiul.

Pe lângă activitatea sa de regizor, Satyajit Ray a fost, de asemenea, un scriitor și ilustrator prolific. Este autorul mai multor povești polițiste bengaleze populare cu personajul Feluda, precum și a numeroase povestiri scurte și eseuri. În plus, Satyajit Ray s-a remarcat și ca talentat muzician, multe dintre coloanele sonore ale filmelor sale fiind compuse chiar de el.

Satyajit Ray s-a născut la 2 mai 1921, în Calcutta (în prezent Kolkata), Președinția Bengalului, India britanică. Provine dintr-o familie ilustră de artiști și intelectuali. Bunicul său, Upendrakishore Ray Chowdhury, a fost un scriitor, ilustrator și filozof renumit, iar tatăl său, Sukumar Ray, a fost un poet și scriitor celebru.

În 1949, Ray s-a căsătorit cu Bijoya Das, verișoara sa primară și iubita lui de mult timp. Cuplul a avut un fiu, Sandip Ray, regizor de film. Cei doi au fost împreună până la moartea regizorului indian, la 23 aprilie 1992.

Ray, care avea 70 de ani, suferea de o afecțiune cardiacă, agravată de probleme respiratorii, și fusese internat la Spitalul Belle Vue din Calcutta pe 24 ianuarie. Decesul lui a survenit la scurt timp după ce Academia Americană de Film i-a acordat Oscarul Onorific.

Surse:

https://www.imdb.com/title/tt0052572/

https://www.imdb.com/name/nm0006249/?ref_=ttfc_fc_dr1

https://economictimes.indiatimes.com/defaultinterstitial.cms

https://www.britannica.com/biography/Satyajit-Ray

Vă mai recomandăm să citiți și:

Lina Wertmüller, prima femeie nominalizată la Premiul Oscar pentru Cel mai bun regizor. „Filmul este cea mai importantă formă de comunicare din zilele noastre. Lumea se schimbă, iar noi trebuie să ne schimbăm odată cu ea”

Kathryn Bigelow, prima femeie regizor care a luat Oscarul la această categorie. „Fiecare ar trebui să facă judecăți morale pentru el însuși”

Denis Villeneuve, regizorul celui mai bine cotat film de pe IMDb. Creatorul peliculelor „Dune” și „Dune: Part Two”

Leonard Nimoy, actor, poet, fotograf, regizor. „Logica este începutul înțelepciunii și nu sfârșitul”

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase